Diş eti hastalıkları

Dişeti Hastalığının Tedavisi :

Periodontoloji (Dişeti Hastalıkları)

Sağlıklı Diş Eti

Sağlıklı dişeti açık pembe renkte, mat, sert kıvamlı ve diş ile birleştiği yerde bıçak sırtı gibi sonlanan,yüzeyinde portakal kabuğunu andıran pütürler görülen bir dokudur.

Sağlıksız Diş Eti

Periodontal dokular, dişlerin üzerini kaplayan ve “mikrobiyal dental plak” adı verilen birikinti nedeniyle iltihaplanır. Plağın dişlerin üzerini kaplaması fizyolojik bir süreç olup, önüne geçilmesi mümkün değildir. İlk bir kaç saat zararsız olan plak belli bir kalınlığa ulaşınca, içindeki bakteriler iltihaba neden olan toksik maddeler sentezlemeye başlarlar.

Periodontal hastalıklar, çok ileri aşamalara gelmeden, ağrı gibi farkedilebilir belirtiler vermezler. DİŞETİ KANAMASI, periodontal hastalıkların her aşamasında görülen hemen hemen tek belirtidir.

Dişeti Hastalığının Belirtileri :

• Diş eti hastalıklarında ilk ve en önemli belirti dişeti kanamasıdır.
  • Kötü ağız kokusu ve kötü tat hissi.
  • Dişeti çekilmesi ve açığa çıkan kök yüzeylerinde oluşan hassasiyet
  • Diş etlerinde şişlikler ve kızarıklıklar.
  • Diş ile dişeti arasından iltihap gelmesi.
  • Dişlerde sallanma, uzama ve dişler arasında açılmalar.

Dişeti Hastalığına Neden Olan Unsurlar:

• Genetik Faktörler
  • Sigara
  • İlaç Kullanımı
  • Hormonal Değişiklikler
  • Stres Ve Hipertansiyon
  • Diş Sıkmak Veya Gıcırdatmak
  • Kötü Beslenme
  • Diabet-Şeker Hastalığı
  • Kötü Yapılmış Kuron Köprü Ve Dolgular

DİŞETİ HASTALIKLARINDAN NASIL KORUNULABİLİR?

Periodontal hastalıkların önlenmesinde önemli rol oynayabilirsiniz. Yaşam boyu dişlerinizi ağızda tutmak için bakteri plağının, diş fırçalaması ve diş ipi kullanılması ve kimyasal ajanlarla düzenli olarak her gün, dişlerden uzaklaştırılması gerekmektedir.

Yukarıda sayılanlara ek olarak dişhekimine düzenli gidilerek kontrollerin yaptırılması son derece önemlidir. Günlük ağız bakımı diş taşlarının oluşumunu en az seviyede tutmakla beraber tamamen önleyememektedir. Bir dişhekimi tarafından yapılacak diş taşı temizliği; sizlerin diş fırçası, diş ipi ile temizleyemediğiniz bölgelerdeki sertleşmiş diş taşlarının ortamdan uzaklaştırılmasını sağlar.

DİŞETİ HASTALIKLARININ TEDAVİSİ

Dişeti hastalıklarının erken safhalardaki tedavisi genellikle diş taşı temizliği ve kök yüzeyi düzleştirmesidir. Bu aşamalarda dişlerin etrafındaki ceplerden bakteri birikintileri ve diş taşları uzaklaştırılır ve kök yüzeyleri düzleştirilir. Bu işlemlerle iltihaba neden olan bakteriler ve toksin maddeler ağızdan uzaklaştırılır. Dişeti hastalıklarının erken safhalarında uygulanan bu işlemler genellikle yüz güldürücü sonuçlar için yeterli olmaktadır.

Daha ilerlemiş vakalarda cerrahi müdahale gerekebilir. Cerrahi müdahalenin amacı; derin ceplerdeki diştaşlarını ve hastalıklı dokuları ortamda uzaklaştırarak iyileşmenin olabilmesi için kök yüzeylerini düzleştirmek ve dişetlerine kolay temizlenebilmesi için şekil vermektir.

Tedavilerden sonra periodontal hastalar periyodik olarak görülmelidir. Periodontal tedavi ile elde edilen olumlu sonuçları korumanın tek yolu dişlerin fırçalanması, diş ipi ve bakteri birikintilerini ortamdan uzaklaştıran kimyasal ajanların düzenli olarak kullanılmasıdır. Ve en önemlisi dişekiminin önerdiği aralıklarla kontrolünüzü yaptırmaktır.

Dişeti Ameliyatları

Dişeti hastalıkları ağrısız ve sinsi ilerler, zamanla dişler sallanarak dökülür. Bu kötüye gidiş kliniğimizde erken teşhis, etkili tedavi ve periyodik bakım programı ile hastalık ilerlemeden önlenir İleri olgularda ise diş eti ameliyat yöntemleri ile radikal tedavilerle kemik kayıpları ve çok sayıda diş kaybının önüne geçilir.

Diş et, iltihapları

İltihaplı diş eti ; ödemden dolayı parlak yüzeyli ve şiş , diş ile olan sınırı düzensiz olan ve kırmızı renkli bir görünümdedir. Üstüne basınca veya sürekli olarak bir ağrı olabilir. Fırçalama sırasında veya yemek yerken kanama olur ve iltihap boşalır.

Diş etindeki iltihap ağız kokusunun da nedenlerinden birisidir.

Düzenli diş fırçalansa bile dişhekiminizin söyleyeceği periyotlarda; dişler üzerindeki plak ve tartarları uzaklaştırmak için diş taşı temizliği yapılmalıdır.

Tükürüğünüzün yapısındaki mineraller,yediğiniz yiyecekler sürekli bir tartar oluşumuna neden olurlar.

Diş eti iltihabının nedenleri?

• Ağız bakımının yetersiz olması ( yetersiz sayıda , yetersiz sürede veya yanlış hareketlerle diş fırçalamak ) ( en sık görülen nedendir )
  • Vitamin eksikliği
  • Bedensel rahatsızlıklar ( nadiren görülür )

Diş eti çekilmesinin nedenleri?

• Diş eti iltihabı ( ileri derecede )
  • Diş taşları
  • Hatalı diş fırçalama ( aşırı kuvvetle bastırarak )
  • Hatalı yapılmış kron veya dolgular

Diş eti iltihabının genel belirtileri?

• Diş etinde kanama ( kendiliğinden veya fırçalarken ) , iltihap sızıntısı
  • Diş etinde kırmızılık
  • Diş etinde şişlik
  • Diş ve diş etinde hafif ağrı veya rahatsızlık
  • Diş eti çekilmesi
  • Dişlerde sallanma
  • Ağız kokusu
  • Diş eti iltihabını hızlandıran faktörler?
  • Stress
  • Hormonal dengesizlikler veya bozukluklar ( Hamilelik , Adet dönemi , Menapoz vs… )
  • Bazı Sistemik hastalıklar ( Diabet vs..)
  • Bazı ilaçlar
  • Vitamin azlığı ( A , B , C vitaminlerinden bazıları )
  • Tütün , sigara ( İltihaba neden olan Bakterilerin artmasına neden oluyor )

Bütün bu faktörler vücut direncini zayıflattıklarından , bulunmakta olan iltihabi durumun hızlanmasına ve doku yıkımın artmasına neden olabilirler . Diş etlerinde bir sorun yoksa bu faktörlerin genellikle hiç bir etkisi olmamaktadır.